A szakmai képzés elavult?
A Válság vagy forradalomban a következőket írtam a Nanodegree fejezetben:
„A villanyszerelő, a kőműves, az informatikus, az orvos svájci bicska. Mindegyik szakma nagyon sokrétű, a képzések általános feladatokra készítenek fel, de a tényleges munkavégzés sokkal szűkebb ennél.
A villanyszerelő ért körülbelül két tucat területhez a villámvédelemtől a világítási berendezések szerelésén át az ellenőrző mérésekig. A kőműves a betonozástól az állványozáson át a térburkolatok készítéséig sokféle munkát képes elvégezni. Az informatikus tanul elektronikát, alapvető szereléseket, IT-védelmet, programozási alapokat (stb.). Az orvos ért a törések ellátásához, alapszintű diagnózisok felállításához, röntgen-felvételek, vizsgálati eredmények értelmezéséhez, boncoláshoz (stb.). A valóságban ezek mindegyike specializált útvonalak, a szakemberek az esetek nagyon nagy többségében egy-egy területre állnak rá, és nem egyfajta ezermesterként tevékenykednek, akiket bedobnak egy szituációba, hogy ott minden feladatot megoldjanak.”
Az a fajta szakmai képzés, melynek során egy adott szakterület (nagyjából) teljes spektrumára tanítják a diákokat, mostanra elavult. Az ok mindössze annyi, hogy a technológia rohamos fejlődése elkezdte olyan sebességgel átalakítani az ipar igényeit, amellyel ez a fajta oktatási megközelítés nem képes lépést tartani.
A hagyományos szakképzés svájci bicskát hozott létre, amely sok mindenre jó valamennyire – a moduláris oktatás célszerszámot hoz létre, ami egyvalamire tökéletes, és másra nem jó.
Az ipar változó igényei egyfelől nem hagynak elegendő időt a sokoldalúságra, másfelől maga a specializált terület is változik, amivel lépést tartani külön kihívás.
A moduláris oktatás arra hivatott, hogy lekövesse a fejlődést és kiszolgálja az igényeket.
Mi az a nanodegree?
A moduláris oktatással kapcsolatban egyre gyakrabban találkozunk a „nanodegree” fogalmával.
2014 júniusában a Udacity és az AT&T bejelentette a „Nanodegree programot”, melynek célja az AT&T-hez jelentkezők előképzése volt. Az elnevezés annyira frappáns lett, hogy önálló életre kelt, és elkezdték más területeken is a „nanodegree” szót használni a képzési modulokra.
A szószerinti fordítás a „törpefokozat” lenne, a tartalom lefordítása pedig a „modul”.
Hogyan oktatnak egy modult?
A modulokat úgy kell elképzelni, mint egy-egy szakma specializált részterületét, vagyis a diákokat nem szakmákra képzik ki, hanem egy-egy konkrét munkakör betöltésére.
Tehát valaki nem informatikus lesz, hanem például IT biztonsági szakember, aki ehhez az egy területhez ért, erre lett felkészítve, ehhez vannak meg a mentális, szellemi alapjai. Az „IT biztonság” modul elsajátítása során teljeskörű képzést kap a fenyegetések és védekezési lehetőségek elméleti hátteréről, technológiákról, lehetőségekről, valamint a folyamatos önképzés módszereiről és forrásairól, mellyel biztosítani tudja, hogy mint szakértő, a tudása mindig naprakész legyen.
Egy képzési modul lényege, hogy rendkívül specializált, és rövid idő alatt elsajátítható. A rövid idő azt jelenti, hogy egyetlen nap, vagy néhány nap, néhány hét, 1-2 hónap, attól függően, hogy a pozíció működtetése mit vár el.
Például a 3D nyomtató ipari használatát oktató modul elsajátítható mintegy 30 óra alatt, amiben benne van a tudományos-technológiai háttér ismerete, a gép felépítése, biztonságos használata, lehetőségei, korlátai, kalibrálása, karbantartása, alapvető nyomtatás procedúrák. Ez egyetlen képzési modul anyaga.
Egy másik modul lenne a 3D nyomtató bevizsgálása, szerelése, ami mondjuk 50 óra alatt tanulható meg.
Az elsajátításával kapnánk egy posztra helyezhető, szakképzett embert, aki ért a 3D nyomtató használatához, egy másikat, aki ért a szereléshez, de egyazon személy mindkettőt elsajátíthatja.
Hogyan készül egy képzési modul?
Ha megértjük, hogy a modul nem felületes képzést jelent, amely egy leegyszerűsített tudásanyagra támaszkodik, hanem egy rendkívül fókuszált, célirányos, a gyakorlatba azonnal átültethető tudást, mellyel azonnal el lehet látni egy konkrét munkakört magas színvonalon, elkezdjük belátni, hogy a moduláris oktatáshoz komoly felkészülés szükséges.
Ahhoz, hogy kifejlesszük egy képzési modul tananyagát, pontosan meg kell határoznunk, hogy az adott munkakör milyen felelősséggel, milyen rendszeres és milyen esetenkénti feladatokkal jár, hogyan kapcsolódik más munkakörökhöz, a munkavégzésnek milyen tárgyi feltételei vannak, valamint hogyan lehet naprakészen tartani a tudást.
Miután mindezekkel elkészültünk, szakemberek bevonásával fel kell építenünk a képzés menetét, az elméleti és gyakorlati feladatokat, a rutin elsajátításának lépéseit.
Végül biztosítanunk kell az elméleti és gyakorlati képzés feltételeit.
Végtelen számú modul lehetséges. Egy-egy modulnak előfeltétele lehet egy vagy több modul megelőző elsajátítása.
Egyes tananyagok elsajátíthatók online, mások nem vagy nem egészében.
A moduláris oktatás jogi helyzete
A munkakörök egy része hagyományosan úgy tölthető be, ha a jelentkező rendelkezik az ehhez szükséges végzettségekkel. Ilyen például a mentőorvosi állás vagy a pilóta állása. Teljesen elképzelhetetlen, hogy az ilyen és ehhez hasonló munkakörökben olyan valaki dolgozzon, akinek ehhez nincs meg a hivatalos képzése.
A második világháborúban megtörtént, hogy előképzettség nélkül tettek embereket egészségügyi területekre, vagy ültettek pilótafülkébe, mindössze néhány órás kiképzéssel. A legtöbben rengeteg szakmai hibát követtek el, nagyon kevesen azonban megállták a helyüket, olyan fokú volt a rátermettségük, és a szerencse is melléjük szegődött.
Természetesen a háború nem a társadalom normál működése, és előállhat olyan fokú szakemberhiány vagy egyáltalán emberhiány, ami átírja a szokásokat, vagy a törvényeket. Magától értetődően békeidőben nincs okunk eltekinteni azoktól a hagyományoktól, amelyek hasznosak a számunkra.
Kevésbé érzékeny munkakörökben törvényi előírások határozzák meg, hogy megfelelő hivatalos papírok nélkül is ellátható-e egy adott munkakör. Például csak az lehet könyvelő, akinek megvan az ehhez szükséges végzettsége, még akkor is, ha egyébként elképzelhető, hogy valaki, akit szenvedélyesen érdekel a szakterület, végzettség nélkül is jó munkát végeznek.
Megint másféle munkakörökben, jellemzően az üzleti szférában, a végzettség hiánya nem biztos, hogy kizáró ok.
Például egy jól fizetett IT szakember lehet olyan valaki, akinek végzettsége nincs, de van gyakorlata, vannak referenciái, és a szakmai teszteken bármilyen diplomás szakértőt lenyűgöz a képességeivel.
Elon Musk azt mondta, hogy őt egyáltalán nem érdekli a végzettség. Ő különleges tehetségeket keres, akiknek talán oly annyira renitensek, hogy nem képesek elviselni a hagyományos oktatás kereteit, de ettől függetlenül óriási potenciál van bennük. Persze, abban is biztosak lehetünk, hogy Elon Musk bizonyos pozíciókba hagyományos végzettségekkel rendelkező embereket vesz fel, mint például ügyvédek, üzemorvosok, és így tovább.
A moduláris oktatás helyzete egészen addig nagyon egyszerű, amíg a képzéseken a magunk örömére veszünk részt, vagy olyan állásra pályázunk, ahol a hivatalos végzettség nem előfeltétel.
Onnantól fogva, hogy a munkakör betöltéséhez a munkáltató vagy a törvény az állam által elfogadott végzettséget vár el, a moduláris képzést kizárólag akkreditált hivatal vagy vállalkozás végezheti, ilyen vizsgáztathat, vagy ilyen érvényesítheti a vizsgát.
Ez a helyzet is arra mutat rá, hogy a technológia fejlődésének sebességéhez képest mindenki alaposan le van maradva. A jogalkotás az egyike azon területeknek, amelyek számára nehézséget okoz lépést tartani.
További izgalmas témák Beck Zsolt Válság vagy forradalom? című könyvében találhatóak. Rendeld meg itt: https://www.valsagvagyforradalom.hu