Fények az éjszakában
Hagyományainknak történelme van, melyeket, ha megvizsgálunk, megértjük, miért voltak egykor hasznosak, el tudjuk dönteni, hogy hasznosak-e még a jelen időben, vagy már meghaladtuk azokat.
A nappal és az éjjel váltakozása kényszerűen magával hozta az aktív és passzív periódusok váltakozását. A sötétben folyamatosan táplált tábortűz csak támpontot adott az ősembernek, annyi fénye már nem volt, hogy mellette dolgozni is tudjon. Később, a több tűz, a fáklyák, mécsesek, lámpások valamivel világosabbá tették az éjjeleket, de nem számottevően. A gázlámpások korában zárt helyeket elfogadhatóan be lehetett világítani ahhoz, hogy nem nagy pontosságot igénylő munkákat napnyugta után is el ehessen végezni. Mindehhez természetesen gázra volt szükség, amihez gázpalackokat kellett cipelni és beüzemelni hatalmas mennyiségben, később csővezetéket építettek ki, és még több gázt fogyasztottak.
Végül Edison a villanyégővel elűzte a sötétséget. Az éjjel olyan volt, mint a nappal, az erőművek és a kábelek végleg megváltoztatták a látképet, és az emberiség belépett az egyre növekvő energiaéhség korába.
Ma még, 2020 elején, még mindig számít, hogy nappal van, vagy éppen éjszaka, éjjel a legtöbb cég álomra hajtja a fejét, a legtöbb üzlet bezár. Ennek energiatakarékossági okai vannak, túl azon, hogy ez a hagyományunk.
Rövidesen ez is végleg megváltozik, és a világ soha többé nem megy aludni.
Úton a 24 órás kereskedelem felé
Egy webáruház az év minden napján, a nap minden másodpercében működik, rendeléseket fogad, dolgoz fel, automatikusan kommunikál a vásárlóval, a bankkal, a cég adatbázisával, és azokkal az alkalmazottakkal, akiknek feladatuk van a rendelésekkel. Az áru összeállítása, csomagolása, kiszállítása ritkán folyamatos, itt még az esetek többségében van eltérés nappal és éjszaka, hétköznap és hétvége között.
Hosszú ideje tendencia, hogy a boltok részben vagy egészében átköltöznek az internetre. Néhány termék már csak online boltokból szerezhető meg, vagy ott sokkal egyszerűbb hozzájutni.
A trend egyértelmű: az e-kereskedelem egyre elterjedtebb, egyre egyszerűbb, egyre gazdaságosabb, és a cégek igyekeznek elsődlegesen vagy kizárólagosan online boltot fenntartani, azokon a területeken, ahol ez megoldható.
Az elkövetkező évtizedben a teljes szféra online túlsúlyba tolódik át, a hagyományos boltokban egyre nagyobb teret kap az önkiszolgálás mellett az automatizált kiszolgálás és fizetés, valamint a teljesen ember nélkül működő üzletek.
Ennek folyományaként közeledünk ahhoz az állapothoz, amelyben a kereskedelem átáll 24 órás üzemelésre. A rendelés, kiszállítás bármely napszakban elérhetővé válik, a boltok és szolgáltatóegységek folyamatosan nyitva tartanak majd, emberi munkaerő nélkül, vagy minimálisra szorítva az élőmunkát.
A cégek sem alszanak többé
Miért zár be egy cég? A munkatársak hazamennek élni a privát életüket. Nincs annyi munka, hogy a megszokott 8-10 órás műszakon túl is legyen mit csinálni. Bizonyos napszakokban vagy hétvégén nincs ügyfél, vagy nem annyi, hogy megérje miattuk nyitva tartani. A takarítás, karbantartás, hibaelhárítás miatt időről időre fel kell függeszteni a cég normál működését.
A home office és a távmunka rugalmassá teszi a munkaidőt. Azok, akik úgy élnek, hogy a mindennapjaikba kizárólag a munkák határideje visz rendszert, vagy csak az eredmény számít, és azon kívül más követelmény nincs, hajlamosak arra, hogy elszakadjanak az alvás-ébrenlét fázis bevett rendjétől. Például a művészek között gyakori, hogy sem a napszakokhoz, sem az órához nem igazodnak, vagy kimondottan fordított életet élnek, és éjjel aktívak.
Vannak emberek, akik számára az éjszakai ébrenlét a természetes, ők kimondottan napnyugta után aktívak, ilyenkor képesek teljes figyelmükkel jelen lenni a felmerülő problémáknak.
A digitalizálódás egyik következménye, hogy az egész világ összekapcsolódik a kibertérben, melyben sem távolság, sem idő nem létezik. Egy cég munkatársai több időzónában élhetnek, és ez is egy lehetőség arra, hogy a vállalat a nap 24 órájában ébren legyen.
Az ügyfeleket meg lehet tanítani arra, hogy a cég folyamatosan elérhető, rá lehet szoktatni őket a megszokottól eltérő nyitvatartásra, ügyrendre, amire számtalan hatásos marketingeszköz létezik.
Az Ipar 4.0 technológiái és szabványai lehetővé teszik a folyamatos működést, az állandó termelést és szolgáltatást. Érdemes elgondolkodnunk azon, hogy a saját cégünkben hogyan tudnánk megvalósítani ezt. Bármilyen szegmensben dolgozunk, lesznek, akik előrukkolnak majd az állandó eléréssel, és el fognak húzni mellettünk.
Felszabaduló munkaidő
A kiegészítő automatizmusok feladatok alól szabadítanak fel, és naponta akár több órát is megspórolhatnak a munkaidőből. Mit kezdjünk ezekkel a plusz órákkal? Hogyan járjon el a vezető ilyen esetben?
Ha van még több munka, adjon még több munkát a dolgozónak? Ha nincs több munka, de a munkatárs már elvégezte, amit arra a napra előirányoztak, illetve a körülmények lehetővé tettek, akkor is csináljon valamit? Ha a munkaidő 8 órától 16 óráig tart, de 12-re minden elkészült, mi legyen utána?
Az automatizmusok felszabadítják az embert az automatizmusok alól. Tehát a legrosszabb, amit a fennmaradó órákkal kezdeni lehet, ha visszakényszerítjük az embereket az automatizmusokba, és olyan munkákra kárhoztatjuk, melyekre igazán nincs szükség, de kitölti azt időt. Ennél sokkal jobb megoldás, ha a fennmaradó munkaórákat elengedjük, és a munkanap arra a napra véget ért.
Ha az Ipar 4.0 technológiái megduplázzák a teljesítőképességet és ezzel megfelezik a munkaidőt, senki nem fog panaszkodni. Ez az employer branding egyik nagyon fontos eleme lehet.
Egy másik lehetőség, ha a fennmaradó órákat arra szánjuk, hogy a munkatársat továbbképezzük vagy átképezzük, a cég távlati céljainak és stratégiáinak megfelelően.
Ha a cég valamennyi lehetőséget tudja nyújtani, és a munkatársra van bízva, hogy melyikkel él, az is növeli a vállalat vagy a pozíció vonzerejét.
Konklúzió
A negyedik ipari forradalom alapjaiban változtatja meg az életünket. Újra meg kell találnunk a helyünket a világban. Fel kell nőnünk a lehetőségeinkhez.
Biztosan eljön majd az idő, amikor az évszakok, a természetes fényviszonyok, a hétvégék semmit sem fognak jelenteni többé. A városok szünet nélkül ugyanazon a rendkívül magas hatásfokon működnek majd, az év mindegyik percében. Ma még ez nem így van, a trend azonban egyértelmű.
Az első fecskéknek nehéz dolguk van, de legendává válhatnak, ha jól csinálják. Vannak, akik már elkezdték, mások a startvonalon állnak, a többség pedig szokás szerint még csak nem is gondolkodik a helyzeten.
Aki megszállottja a céljának, az szenved attól, ha nem haladhat a cél felé. Este bezárnak a boltok, bezárnak a hivatalok, és egy kicsit meghal a világ. Hétvégén ugyanez történik. Ennek a korszaknak rövidesen vége.
A home office, a távmunka, az eltérő időzónában élő munkatársak, az éjjeli baglyok, a kisegítő automatizmusok, a teljesen automatizált rendszerek mind eszközei annak, hogy olyan világot teremtsünk, ami soha nem hajtja álomra a fejét.
Ebben a világban bármikor bármit meg lehet tenni. Az ember bármikor hozzájuthat bármilyen termékhez, igénybe vehet bármilyen szolgáltatást, elintézhet bármilyen ügyet, elvégezhet bármilyen munkát.
Az már a saját választásunk lesz, hogy a lehetőséget mire használjuk fel. Dönthetünk úgy, hogy kevesebbet dolgozunk. Dönthetünk úgy, hogy több munkát végzünk el, és ezáltal növeljük anyagi biztonságunkat.
Képződhetünk, új utakat találhatunk a magunk számára. A lehetőség adva lesz, a döntés a miénk.
További izgalmas témák Beck Zsolt Válság vagy forradalom? című könyvében találhatóak. Rendeld meg itt: https://www.valsagvagyforradalom.hu